Reise

Med disse triksene holder du enkelt formen på ferie

DEL PÅ FACEBOOK

Ved hjelp av smarte triks, en app og noen enkle øvelser, kan du fint holde formen, også i sommerferien.

Ferie er til for å nytes! For de fleste av oss betyr det late dager og mye god mat. Ferien skal selvsagt være avkobling og late dager, men er du glad i å holde deg i form bør du holde på de gode vanene, selv om du er i feriemodus. På den måten blir ikke dørstokkmila like lang etter ferien, og du slipper at flere uker på ferie svekker formen.

Vi tok en prat med treningsekspert og CC Vests stylist Cecilie Mevatne. Her er hennes beste tips til hvordan du fint kan holde formen, enten du skal på strandferie, til en storby eller på hytta i ferien.

Cecilies tips:
Book et hotell med treningsrom. Du trenger ikke kjøre like hardt program i ferien som til hverdags, men en 20 minutters økt før frokost holder formen ved like.

Pakk med deg treningsstrikker. Slike strikker veier lite, men gir deg muligheten til å gjøre styrkeøvelser på hotellrommet, i parken eller på stranden.

Last ned treningsprogrammet til Kayla Itsines, eller sjekk ut øvelsene hun har lagt ut på Instagram og i appen Sweat. Har du dette programmet og treningsklær i kofferten kan du plutselig være i bedre form enn noensinne.

Trening som tar minimalt med tid, men gir gode resultater, er viktig når man er i feriemodus. Jogger du på stranden får du en mer effektiv økt enn hvis du jogger på vanlig asfalt. Soft sand running gjør vondt, men er til gjengjeld supereffektivt.

Pakk alltid med deg treningstøy og løpesko, selv når du skal på storbyferie. En joggetur gjennom byens gater, før byen våkner til liv, gir deg en annerledes sightseeing og en herlig treningsøkt.

Skal du på bilferie eller hyttetur er heldigvis ikke overvekt i bagasjen et tema. Da er vektmansjetter genialt, og de kan lett pakkes i kofferten selv om de veier en del. Fest mansjettene på ankler og håndledd, og styrkeøvelsene blir ekstra effektive.

Synes du joggeturer er kjedelige, men savner kondis-timene på treningsstudioet hjemme? Da kan du få en lignende time ved å oppsøke nærliggende trapper eller bakker. Intervaller i motbakke er supereffektivt, og kan varieres med løp, sprint og hopp.

Ta beina fatt og gå turer. Ta med tursekk og joggesko, og sjekk med hotellet i forkant om det finnes fine turområder eller utsiktsposter i nærheten.

Har hotellet basseng er det lurt å pakke med seg både badedrakt og svømmebriller. Noen lengder før frokost er ikke bare god trening, men også veldig forfriskende.

Strikk
Treningsstrikk fra Casall, G Sport, kr 249.

Svommebrille
Svømmebriller fra Arena, G Sport, kr 179.

 

Ankelvekt
Ankel og håndleddsvekter (2 x 0.5 kg) fra Casall, G Sport, kr 299.

 

Badedrakt
Badedrakt fra Hurley, G Sport, kr 1099.

 

Energetics
Hoppetau fra Energetics, G Sport, kr 59.

 

Joggesko
Sko fra Adidas, Anton Sport, kr 1649.

 

Singlet
Singlet fra Nike, Anton Sport, kr 250.

 

Shorts
Shorts fra Nike, Anton Sport, kr 350.

 

Matte
Yogamatte fra Abilica, Anton Sport, kr 229.

 

Sekk
Sekk fra Arc’teryx, Anton Sport, kr 899.